Szkoła Podstawowa

Szkoła Podstawowa

im. Jana Kochanowskiego

w Grabowie

 

ul. Kochanowskiego 2 

99-150 Grabów 

 

Tel.: 63 2734242 

PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W SZKOLE

PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE

W SZKOLE PODSTAWOWEJ  IM. JANA KOCHANOWSKIEGO

W GRABOWIE

 

WSTĘP

Dokument zawiera zestaw procedur określających postępowanie wszystkich pracowników szkoły w bieżącej pracy oraz w sytuacjach zagrożenia dzieci demoralizacją i przestępczością, w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu, zdrowiu i życiu uczniów. Został też określony schemat przekazywania informacji w sytuacji wystąpienia zachowań uczniów, które zagrażają bezpieczeństwu własnemu lub innych i mogą świadczyć o demoralizacji.

Procedury zostały opracowane w celu ujednolicenia działań prowadzonych na terenie szkoły oraz zwiększenia bezpieczeństwa w naszej szkole, a także po to, aby kształtować właściwą postawę ucznia.

O obowiązujących procedurach wychowawcy informują rodziców na spotkaniach z rodzicami. Są one również dostępne u dyrektora szkoły, pedagoga, w bibliotece szkolnej oraz na stronie internetowej szkoły.

ZASADY OGÓLNE

 

1. Postępowanie w sytuacjach kryzysowych z udziałem ucznia powinno być prowadzone w możliwie najszybszym czasie i przy zapewnieniu bezpieczeństwa psychofizycznego ucznia.

2. Uczeń i jego rodzice mają prawo do pełnej informacji o sytuacji i podjętych przez szkołę działaniach ich dotyczących.

3. Osobą odpowiedzialną na terenie szkoły za respektowanie praw ucznia jest dyrektor szkoły.

4. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie respektowania praw ucznia jest pedagog szkolny.

5. Uczniowie wykraczający poza normy prawne i zasady zachowania akceptowane w szkole ponoszą sankcje przewidziane w Statucie Szkoły. 

6. W sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor

szkoły powiadamia pisemnie sąd rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

7. Nauczyciel dokumentuje zaistniałe na terenie szkoły zdarzenia, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń i przekazuje ją do sekretariatu szkoły.

 

PODSTAWY PRAWNE STOSOWANYCH PROCEDUR:

1) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich /Dz. U. z 1982 r. Nr 35 poz. 228 z p. zm. - tekst jednolity Dz. z 2002 r. Nr 11 poz. 109 z / oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą /.

2) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. Nr 35, poz. 230 z p. zm./.

3) Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 198/.

4) Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz. U. Nr 30 poz. 179 z późniejszymi zmianami/.

5) Zarządzenie Nr 15/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie form i metod działań policji w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich.

6) Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami/.

7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem /Dz. U. Nr 26, poz. 226/.

8) Rozporządzenie MENIS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 z późniejszymi zmianami).

9) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii

10) Art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, 2203 i 2361).

11)  Rozporządzenia MEN w sprawie świadectw, dyplomów i innych druków (Dz.U. z 18 maja 2018r poz. 939) na świadectwach szkolnych promocyjnych i  świadectwach ukończenia szkoły, w części dotyczącej szczególnych osiągnięć  ucznia.

SPIS PROCEDUR

 A/ Procedury interwencyjne wobec dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem

     I.W przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat, pali papierosy, e- papierosy, używa alkoholu lub innych środków odurzających.

  II.W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu, dopalaczy lub narkotyków.

III.W przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem dopalacz lub narkotyk.

IV.W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję  przypominającą dopalacz lub narkotyk.

B/ Procedury interwencyjne dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa stosowane
w sytuacji zaistnienia przemocy, agresji, kradzieży lub niszczenia mienia

I.Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń posiada na terenie szkoły niebezpieczne przedmioty.

  1. Procedura postępowania w przypadku używania wulgaryzmów, stosowania ich wobec rówieśników i pracowników szkoły oraz występowania innych przejawów agresji słownej.
  2. Procedura postępowania w przypadku zachowań agresywnych.

III.      Procedura postępowania w sytuacji krzywdzenia ucznia w szkole przez rówieśników.

  1. Procedura postępowania w przypadku zastraszania, używania gróźb, wymuszania, wyłudzania pieniędzy lub innych korzyści materialnych.
  2. Procedura postępowania w przypadku pobicia lub bójki.
  3. Procedura postępowania w przypadku kradzieży.

VIII. Procedura postępowania nauczyciela, gdy uczeń uniemożliwia prowadzenie lekcji.

IX. Procedura postępowania w przypadku ujawnienia cyberprzemocy.

X. Procedury postępowania wobec uczniów w przypadku używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.

XI. Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia faktu niszczenia mienia przez ucznia.

XII. Procedura postępowania w przypadku fałszowania dokumentów przez uczniów (zmian w dzienniku elektronicznym - wpisywanie, poprawianie ocen, usprawiedliwienie nieobecności).

XIII. Procedura postępowania nauczyciela w sytuacji innych zachowań uczniów, które zagrażają bezpieczeństwu ich samych, innych osób lub świadczą o demoralizacji (autoagresja, mówienie o samobójstwie, kontakt z pornografią, naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, wagary, włóczęgostwo, udział w działalności grup przestępczych).

XIV. Procedura postępowania w sytuacji, kiedy nauczyciel jest ofiarą przemocy (znieważenie nauczyciela, upokorzenie).

XV. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w szkole przez pracownika placówki.

XVI. Zasady bezpiecznych relacji między personelem placówki a uczniem.

XVII. Procedury postępowania w sytuacji przebywania w szkole osób obcych.

XVIII. Procedura postępowania w sytuacji pożaru i innych niebezpiecznych zdarzeń.

XIX. Procedura postępowania w przypadku zetknięcia się z przesyłką, co do której zachodzi podejrzenie, że może zawierać ładunek wybuchowy.

XX. Procedura postępowanie w przypadku zetknięcia się z przesyłką zawierającą substancje o nieustalonym składzie.

XXI. Procedura postępowanie w przypadku powzięcia wiadomości o podłożeniu lub znalezieniu ładunku wybuchowego.

C/ Procedury interwencji kryzysowej w sytuacji usiłowania lub zamiaru samobójczego

D/ Procedury interwencji kryzysowej w sytuacji śmierci samobójczej dokonanej na terenie szkoły i poza nią

E/ Procedura postępowania w przypadku zaniedbywania uczniów przez rodziców (opiekunów prawnych)

F/ Procedura postępowania w przypadku, gdy dziecko jest ofiarą przemocy w środowisku rodzinnym

G/ Procedury interwencyjne w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia, nagłego zachorowania i konieczności udzielenia pierwszej pomocy oraz podawania leków

I.Procedura postępowania w sytuacji zaistnienia lekkiego wypadku ucznia, nie wymagającego interwencji lekarza (powierzchowne zranienia, otarcia naskórka, stłuczenia, itp.).

  1. Procedura postępowania w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia wymagającego interwencji lekarza
  2. Procedura postępowania w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym.
  3. Procedura udzielania uczniom pierwszej pomocy przedlekarskiej
  4. Procedura postępowania w przypadku zachorowania dziecka na terenie szkoły.
  5. Szczegółowe zasady postępowania z dzieckiem przewlekle chorym w szkole  oraz procedury podawania leków dzieciom przez nauczycieli.

H/ Procedury interwencyjne dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego, zwalniania i odbierania ucznia ze szkoły oraz samowolnego opuszczenia terenu szkoły podczas zajęć szkolnych

I.Procedura postępowania dotycząca niespełniania obowiązku szkolnego.

  1. Procedura postępowania dotycząca zasad odbierania dzieci ze szkoły oraz zwalniania ucznia z zajęć przez rodziców/opiekunów prawnych.
  2. Procedura postępowania dotycząca zwalniania uczniów na zawody, konkursy i inne imprezy.
  3. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziałów przedszkolnych.
  4. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziałów przedszkolnych.

I /Procedura postępowania w przypadku ucznia zdolnego

J / Procedura dotycząca odbywania praktyk przez studentów uczelni wyższych

K/ Procedura określająca zasady dokonywania wpisów na świadectwie dotyczących szczególnych osiągnięć uczniów

A/ PROCEDURY INTERWENCYJNE WOBEC DZIECI I MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ UZALEŻNIENIEM

  1. I.       W przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat, pali papierosy, e- papierosy, używa alkoholu lub innych środków odurzających nauczyciel podejmuje następujące kroki:

1. Przekazuje uzyskaną informację do wychowawcy klasy.

2. Wychowawca informuje o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły, sporządza notatkę o zdarzeniu oraz podjętych działaniach.

3. Wychowawca wzywa do szkoły rodziców /prawnych opiekunów ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności.   W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym.

4. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych  źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie  powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję.

5.  W sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sąd  rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

 

  1. II.   W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu, dopalaczy lub narkotyków, niezwłocznie podejmuje następujące kroki:

1. Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy.

2. Odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego – stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie.

3. W razie konieczności wzywa lekarza w celu ewentualnego udzielenia pomocy medycznej.

4. Zawiadamia o zaistniałym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, przewiezieniu do placówki służby zdrowia lub przekazaniu  go do dyspozycji funkcjonariuszom policji decyduje lekarz po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia  ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

5. Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia, który jest pod wpływem alkoholu, odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości, policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych na czas niezbędny do wytrzeźwienia  (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny, jeśli uczeń nie ukończył 18 lat.

6. W każdym przypadku, gdy uczeń przed ukończeniem 18 roku życia znajduje się pod wpływem alkoholu, dopalaczy lub narkotyków na terenie szkoły, dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym policji  lub sądu rodzinnego.

 

  1. III.           W przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą  wyglądem dopalacz lub narkotyk podejmuje następujące kroki:

1. Nauczyciel, zachowując środki ostrożności, zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji, próbuje  (o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.

2. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, który wzywa policję.

3. Po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.

 

  1. IV.           W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję  przypominającą dopalacz lub narkotyk, niezwłocznie podejmuje następujące kroki:

1. Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor, itp.) żąda od ucznia, aby przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.

2. O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów ucznia    i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.

3. W przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości torby szkolnej, dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.

4. Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.

 

B/ PROCEDURY INTERWENCYJNE DOTYCZĄCE ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA, STOSOWANE W SYTUACJI ZAISTNIENIA PRZEMOCY, AGRESJI, KRADZIEŻY I NISZCZENIA MIENIA

 

  1. I.      Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń posiada na terenie szkoły niebezpieczne przedmioty

1. Pracownik szkoły, który zauważył, że uczeń posiada niebezpieczne przedmioty powiadamia wychowawcę klasy oraz pedagoga szkolnego.

2. Wychowawca/nauczyciel w obecności innej osoby ma prawo prosić, aby uczeń pokazał mu niebezpieczne przedmioty, które posiada. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie dokonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.

3. O swoich spostrzeżeniach wychowawca/pedagog powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców/ opiekunów prawnych ucznia i wzywa ich do natychmiastowego stawienia się na rozmowę.

4. Dyrektor powiadamia o podejrzeniu policję, która uruchamia własne procedury.

5. Z przeprowadzonych działań wychowawca sporządza notatkę służbową, którą podpisują osoby uczestniczące w podjętych czynnościach.

6. W przypadku potwierdzenia się informacji o posiadaniu przez ucznia niebezpiecznych przedmiotów dyrektor, pedagog i wychowawca przeprowadzają rozmowę z rodzicami/opiekunami oraz uczniem, w czasie której ustalone zostaje jakie konsekwencje poniesie uczeń za swoje postępowanie. Wszystkie ustalenia zostają podpisane przez uczestników spotkania.

 

  1. II.   Procedura postępowania w przypadku używania wulgaryzmów, stosowania ich wobec rówieśników i pracowników szkoły oraz występowania innych przejawów agresji słownej

W przypadku jednorazowego zajścia:

1. Nauczyciel, pracownik szkoły, który był świadkiem zwraca uczniowi uwagę na niestosowne zachowanie.

2. Nauczyciel, pracownik szkoły, który był świadkiem informuje wychowawcę ucznia o zajściu.

3. Wychowawca przeprowadza z uczniem rozmowę, ocenia jej przebieg i rezultaty oraz podejmuje decyzję, czy konieczne jest powiadomienie rodziców/opiekunów.

4. Jeżeli sytuacja dotyczyła konfliktu pomiędzy rówieśnikami, wychowawca rozmawia ze wszystkimi uczestnikami zajścia, uświadamia im niestosowność takiego rozwiązywania nieporozumień, wspólnie z uczniami ustala, jak powinni zachować się w zaistniałej sytuacji aby uniknąć nieakceptowanych zachowań.

Jeżeli takie zachowanie powtarza się często:

5. Podobnie jak w przypadku incydentalnego użycia wulgaryzmu wychowawca ocenia skuteczność rozmowy i decyduje o konieczności powiadamiania rodziców/opiekunów.

6. Wychowawca powiadamia pedagoga szkolnego, który przeprowadza z uczniem (uczniami) rozmowę wyjaśniającą zajście i dyscyplinującą.

7. Wychowawca powiadamia rodziców/opiekunów wpisując informację przez Dziennik elektroniczny.

8. Jeżeli powyższe kroki nie przynoszą pożądanych rezultatów wychowawca wzywa rodziców/opiekunów ucznia i wspólnie z pedagogiem rozmawia z nimi na temat stosowania przez dziecko wulgaryzmów, niestosownych wyrażeń. Ustalają spójne działania mające na celu zmianę w zachowaniu ucznia. Rozmowa taka powinna być prowadzona również z udziałem ucznia, który sam przedstawi rodzicom/opiekunom swoje zachowanie i przyjmie konsekwencje przewidziane w Statucie Szkoły.

9. Notatka ze spotkania z rodzicami, podpisana przez wszystkich uczestników rozmowy powinna być dołączona do Teczki Wychowawcy.

III.          Procedura postępowania w sytuacji krzywdzenia ucznia w szkole przez rówieśników:

1. Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w szkole przez rówieśników lub krzywdzone dziecko zgłasza problem do wychowawcy klasy lub do pedagoga szkolnego. 

2. Wychowawca wraz z pedagogiem przeprowadza rozmowę z osobą poszkodowaną oraz z dzieckiem/dziećmi oskarżonymi o krzywdzenie kolegi bądź koleżanki. Po przeprowadzeniu takich rozmów wychowawca wraz z pedagogiem opracowuje plan pomocy dziecku – ofierze i dziecku – sprawcy, by wyeliminować zachowania niepożądane w grupie. 

3.W przypadku bardziej skomplikowanym pedagog szkolny zgłasza problem do  dyrektora szkoły.

4. Dyrektor powołuje Zespół konsultacyjny, w skład którego mogą wchodzić: wychowawca, pedagog, dyrektor szkoły oraz inni nauczyciele, pracownicy szkoły, którzy znają problem i mogą przyczynić się do jego rozwiązania.

Postępowanie :

a)   wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa:

  • nauczyciel niezwłocznie powiadamia o zdarzeniu dyrektora szkoły.
  • ustala okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia.
  • powiadamia rodziców ucznia – sprawcy.
  • niezwłocznie powiadamia policję.
  • zabezpiecza ewentualne dowody przestępstwa (np. ostre przedmioty, przedmioty  pochodzące z kradzieży). 

b)   wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego

  • osoby wyznaczone przez dyrektora szkoły udzielają pierwszej pomocy przedmedycznej lub nauczyciel będący świadkiem zdarzenia wzywa pogotowie.
  • niezwłocznie powiadamia o fakcie dyrektora szkoły.
  • dyrektor powiadamia rodziców ucznia.
  • nauczyciel będący świadkiem zdarzenia zabezpiecza ewentualne dowody przestępstwa (np. ostre przedmioty, przedmioty pochodzące z kradzieży). niezwłocznie wzywa policję.

 

  1. IV.          Procedura postępowania w przypadku zachowań agresywnych
  2. Nauczyciel lub wychowawca  przeprowadza rozmowę wyjaśniającą. Wspólnie z uczniem poszukuje sposobu naprawy sytuacji. 
  3. Powiadamia rodziców/prawnych opiekunów. 
  4. Jeśli zachowania agresywne powtarzają się, pedagog proponuje formy wsparcia i zawiera z uczniem kontrakt.
  5. W przypadku kolejnego zachowania agresywnego wychowawca wzywa rodziców/ prawnych opiekunów i informuje o konsekwencjach, w oparciu o Statut Szkoły, w tym możliwości obniżenia oceny zachowania do nagannej.
  6. Jeśli nieprawidłowe relacje ucznia z rówieśnikami nadal się utrzymują, wychowawca przy współpracy z pedagogiem, w porozumieniu z rodzicami dziecka/prawnymi opiekunami, proponuje skierowanie  ucznia na badania specjalistyczne poza szkołą.
  7. W przypadku powtarzających się zdarzeń, które wskazują na nieskuteczność podjętych działań, pedagog, w porozumieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcą, kieruje wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną dziecka.
  8. W każdym przypadku, gdy konflikt dotyczy agresora i ofiary, wychowawca – oprócz konsekwencji wobec agresora – zobowiązany jest do udzielenia wsparcia zarówno ofierze, jak i agresorowi.
  9. W zależności od stopnia zachowań agresywnych ucznia można ominąć kolejne kroki procedury i zastosować, w oparciu o Statut Szkoły, działania adekwatne do stopnia nieprzestrzegania przez ucznia regulaminu szkoły.
  10. W przypadku rażącego naruszenia szkolnego prawa, sytuacji niebezpiecznych dla zdrowia i życia, zwołuje się Zespół konsultacyjny, który opracowuje strategie działań.
  1. V.   Procedura postępowania w przypadku zastraszania, używania gróźb, wymuszania, wyłudzania pieniędzy lub innych korzyści materialnych.

1. Osoba będąca świadkiem zdarzenia lub posiadająca o nim wiedzę niezwłocznie informuje wychowawcę lub pedagoga.

2. Wychowawca i pedagog szkolny rozmawiają ze sprawcą i poszkodowanym, ustalają okoliczności zajścia. Przedstawiają konsekwencje prawne takiego czynu w sposób dostosowany do wieku sprawcy.

3. Wychowawca niezwłocznie wzywa rodziców/opiekunów sprawcy. Wspólnie z

pedagogiem prowadzą rozmowę z rodzicami i uczniem, ustalają konsekwencje i sposób zadośćuczynienia osobie poszkodowanej.

4. Wychowawca ustala z rodzicami/opiekunami poszkodowanego termin spotkania, na którym z pedagogiem rozmawiają o zajściu i informują o propozycji zadośćuczynienia.

Poszkodowany i jego rodzice/opiekunowie wyrażają swoje zdanie na temat propozycji i/lub wysuwają własne oczekiwania.

5.Wobec sprawcy zastosowane są kary przewidziane w Statucie Szkoły.

6. W uzasadnionych przypadkach (np. gdy zdarzenie powtarza się, nie ma pożądanych efektów podjętych działań, rodzice/opiekunowie nie współpracują ze szkołą) dyrektor szkoły we współpracy z pedagogiem i wychowawcą podejmuje decyzję o zawiadomieniu właściwych organów (policji, sądu rodzinnego).

 

  1. VI.    Procedura postępowania w przypadku pobicia lub bójki

1. Osoba będąca świadkiem zdarzenia interweniuje, rozdziela bijących się, ocenia ich stan fizyczny i przekazuje pod opiekę wychowawcy. Przekazuje wychowawcy informacje o zdarzeniu. Jeżeli wychowawca jest nieobecny uczestników zajścia przekazuje pod opiekę pedagoga lub dyrektora.

W przypadku zdarzenia jednorazowego

2. Wychowawca, a w przypadku jego nieobecności pedagog przeprowadza rozmowę z uczniami, wyjaśnia okoliczności zajścia, wspólnie wyciągają wnioski z zaistniałej sytuacji, ustalają sposób zadośćuczynienia poszkodowanemu i sposób postępowania w przypadku konfliktu.

3. Wychowawca przez Dziennik elektroniczny informuje o zajściu rodziców/opiekunów, uczeń przekazuje rodzicom/opiekunom informacje o ustaleniach z wychowawcą. Uczestnicy spotkania podpisują ustalenia, których realizacja jest monitorowana przez wychowawcę.

 

W przypadku powtarzającego się zachowania lub wówczas, gdy w wyniku bójki doszło do poważnych obrażeń

1. Osoba interweniująca w razie konieczności zapewnia poszkodowanemu pomoc, opiekę medyczną, a następnie informuje wychowawcę/wychowawców.

2. Wychowawca powiadamia o zdarzeniu pedagoga i pozostawia uczniów pod jego opieką, a następnie zawiadamia dyrektora szkoły i rodziców/opiekunów uczniów.

3. Wychowawca za pośrednictwem Dziennika elektronicznego ustala termin spotkania z poszkodowanym i jego rodzicami/opiekunami oraz ze sprawcą i jego rodzicami/opiekunami.

4. Podczas spotkania wychowawca i pedagog ustalają z rodzicami i uczniami zasady funkcjonowania uczniów w szkole, sposób zadośćuczynienia poszkodowanemu, konsekwencje, jakie poniesie sprawca za swój czyn zgodnie ze Statutem Szkoły. Ustalone też zostaną zasady współpracy rodziców/opiekunów ze szkołą. Wszystkie ustalenia zostają spisane i podpisane przez wszystkich uczestników spotkania. Wychowawca monitoruje wykonanie ustaleń przez ucznia i jego rodziców.

5. Uczniom mającym poważne problemy emocjonalne szkoła proponuje pomoc specjalisty w szkole (cykl spotkań z psychologiem) lub w placówce specjalistycznej (Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna

6. W uzasadnionych przypadkach, gdy podejmowane przez szkołę działania nie

przynoszą pożądanych rezultatów, gdy nie można nawiązać współpracy z rodzicami/opiekunami dyrekcja szkoły we współpracy z pedagogiem i wychowawcą podejmuje decyzję o powiadomieniu właściwych organów (policji, sądu rodzinnego).

7. Notatki ze spotkań z rodzicami, opis przebiegu zajścia, notatkę/notatki na temat realizacji przyjętych ustaleń przechowuje wychowawca w Teczce Wychowawcy. Jeżeli uczniowi udzielana jest pomoc specjalistyczna dokumentuje ją w ustalony sposób psycholog.

 

  1. VII.     Procedura postępowania w przypadku kradzieży

1. Pracownik szkoły, który uzyskał informację o zdarzeniu i osobach w nim uczestniczących powiadamia wychowawcę, a w wypadku jego nieobecności pedagoga lub dyrektora.

2. Po otrzymaniu informacji o kradzieży wychowawca z pedagogiem przeprowadza postępowanie wyjaśniające z zachowaniem nietykalności osobistej. Przeprowadzają rozmowy z osobami, które były świadkami zdarzenia lub przebywały w miejscu, gdzie doszło do kradzieży, przypominają uczniom o odpowiedzialności karnej za popełniony czyn.

Jeżeli znany jest sprawca:

3. Wychowawca przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z poszkodowanym i sprawcą kradzieży. Ustala co zostało skradzione i jakie były okoliczności zdarzenia.

4. Wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga i dyrektora szkoły.

5. Wychowawca informuje o zdarzeniu rodziców sprawcy i poszkodowanego. Wzywa ich do szkoły na spotkanie.

6. Wychowawca i pedagog przeprowadzają rozmowę z rodzicami i uczniami, przekazują informacje o zdarzeniu, ustalają sposób naprawienia szkody, konsekwencje, które poniesie sprawca czynu. Podpisują spisane ustalenia.

7. W przypadku, gdy sprawca i jego rodzice nie wywiązują się z przyjętych ustaleń, nie nastąpiło naprawienie szkody, sprawca nie wywiązał się z przyjętych konsekwencji dyrektor wspólnie z wychowawcą i pedagogiem podejmuje decyzję o powiadomieniu policji.

Jeżeli sprawca nie jest znany:

8. W przypadku, gdy sprawca nie przyznaje się do winy lub pomimo podjętych działań nie można go ustalić dyrektor podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji.

9. Wychowawca, a w przypadku jego nieobecności pedagog zawiadamia rodziców pokrzywdzonego ucznia o podjętych działaniach.

 

  1. VIII.  Procedura postępowania nauczyciela, gdy uczeń uniemożliwia prowadzenie lekcji

1. Nauczyciel reaguje słownie i stanowczo, informuje ucznia o łamaniu przez niego regulaminu szkoły i wynikających stąd konsekwencjach.

2. Wzywa innego pracownika szkoły w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, informuje pedagoga lub dyrektora o zaistniałej sytuacji.

3.Telefoniczne wzywa rodziców i rozmawia nt. problemów i trudności dziecka oraz ewentualnej możliwości pomocy, a także o konsekwencjach wynikających ze Statutu Szkoły.

4. Sporządza notatkę z przebiegu zdarzenia.

5. W dalszym ciągu obserwuje zachowanie ucznia.

  1. IX.         Procedura postępowania w przypadku ujawnienia cyberprzemocy

 

  1. Nauczyciel lub wychowawca  ustala okoliczności zdarzenia: rodzaj materiału, sposób jego rozpowszechniania, ustalenie sprawcy oraz świadków zdarzenia.
  2. Informuje o fakcie dyrektora oraz pedagoga szkolnego.
  3. Jeśli sprawca jest uczniem, należy przeprowadzić rozmowę w celu ustalenia okoliczności oraz przyczyn zajścia oraz poszukania rozwiązania sytuacji konfliktowej.
  4. W przypadku, gdy w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy przeprowadzić rozmowę ze wszystkimi z osobna, zaczynając od lidera grupy. Nie należy konfrontować sprawcy i ofiary cyberprzemocy.
  5. Nauczyciel informatyki włącza się w działania, szczególnie na etapie zabezpieczania dowodów i ustalania tożsamości sprawcy (należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy, adres użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego, adres strony www, na której ukazały się szkodliwe treści, itp. – tak zabezpieczone dowody są materiałem, z którym powinny zapoznać się wszystkie zaangażowane osoby). Należy bezwzględnie skontaktować się z policją – zgodnie z kodeksem polskiego prawa, które mówi o obowiązku zawiadamiania o przestępstwie.
  6. Należy powiadomić o zdarzeniu rodziców sprawcy i opracować wspólny plan działania, do którego zobowiązany jest uczeń, a także objąć sprawcę opieką psychologiczno-pedagogiczną.
  7. Wobec ucznia-sprawcy stosuje się środki dyscyplinarne w oparciu o Statut Szkoły.
  8. Wobec ofiary cyberprzemocy należy podjąć działania mające na celu wsparcie psychiczne  i monitorować sytuację ucznia.
  9. W sytuacji, gdy przypadek cyberprzemocy wymaga założenia sprawy sądowej, szkoła powinna powiadomić o takiej ewentualności rodziców ofiary oraz ucznia oraz chronić świadków cyberprzemocy, zapewnić im dyskrecję i poufność postępowania.
  10. Z przebiegu zajścia wychowawca lub pedagog szkolny sporządza dokumentację.
  11. Jeżeli zaistniałego przypadku cyberprzemocy nie można rozwiązać przy użyciu środków wychowawczych, jakimi dysponuje szkoła, następuje powiadomienie sądu rodzinnego.

 

  1. X.          Procedury postępowania wobec uczniów w przypadku używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych

 

  1. Uczniowie przynoszą do szkoły telefony komórkowe, odtwarzacze i inny sprzęt elektroniczny  na własną odpowiedzialność.
  2. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie lub zagubienie czy kradzież sprzętu, poza zdeponowanym w sekretariacie szkoły.
  3. Telefon komórkowy oraz inny sprzęt elektroniczny nie mogą być włączone podczas pobytu ucznia w szkole.
  4. Nie wolno filmować i fotografować nauczycieli, innych pracowników szkoły , innych uczniów bez ich wiedzy i zgody.
  5. Nie wolno nagrywać przebiegu lekcji bez zgody nauczyciela prowadzącego. Dotyczy to nagrań zarówno z telefonu, jak i innych urządzeń.
  6. W czasie trwania lekcji nie można korzystać z odtwarzaczy MP, nie można także korzystać ze słuchawek. Sprzęt powinien być wyłączony i znajdować się w torbie szkolnej.
  7. W przypadku naruszenia powyższych ustaleń nauczyciel może odebrać telefon lub inne urządzenie, a następnie zdeponować w sekretariacie szkoły i powiadomić o tym rodziców/opiekunów ucznia. 
  8. Po odbiór telefonu lub innego urządzenia elektronicznego zgłaszają się rodzice lub prawni opiekunowie ucznia. Zostają oni zapoznani  z sytuacją i pouczeni o konsekwencjach, w tym konsekwencjach prawnych związanych  z naruszeniem prywatności pracowników szkoły.
  9. W przypadku kolejnego łamania zasad uczeń ma obniżoną ocenę ze sprawowania o jeden stopień. Każde trzy następne wykroczenia powodują obniżenie oceny z zachowania do nagannej.

 

  1. XI.       Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia faktu niszczenia mienia przez ucznia

 

1. W przypadku zgłoszenia zniszczenia mienia sprawą zajmuje się nauczyciel, któremu zniszczenie zgłoszono.

2. Nauczyciel ustala okoliczności zdarzenia, powiadamia pedagoga szkolnego oraz dyrektora szkoły oraz prowadzi we współpracy z pedagogiem postępowanie wyjaśniające z zachowaniem nietykalności osobistej ucznia.

3. Dyrektor szkoły lub wyznaczona przez niego osoba wzywa rodziców ucznia podejrzanego o dokonanie zniszczenia.

4. W czasie rozmowy rodzice zostają powiadomieni o podjętych przez szkołę działaniach mających na celu wyjaśnienie sprawy. Pedagog szkolny sporządza notatkę o zaistniałym incydencie.

5. W oparciu o Statut Szkoły dyrektor wspólnie z wychowawcą ustala sankcje wobec ucznia    i przekazuje rodzicom informacje na temat wyciągniętych konsekwencji w stosunku do jego dziecka.

6. W przypadku, gdy wartość zniszczenia przekracza kwotę zgodną z aktualnym  stanem prawnym, sprawa obligatoryjnie jest zgłaszana policji.

 

  1. XII.      Procedura postępowania w przypadku fałszowania dokumentów przez uczniów

 

1. Nauczyciel, który zauważył fakt fałszowania dokumentów (zmian w dzienniku elektronicznym - wpisywanie, poprawianie ocen, usprawiedliwienie nieobecności itp.) powiadamia o tym zdarzeniu wychowawcę klasy.

2. Wychowawca powiadamia pedagoga, wzywa rodziców/opiekunów ucznia do szkoły i przeprowadza z uczniem rozmowę w ich obecności.

3. Pedagog i wychowawca informują rodziców/opiekunów i ucznia o dalszym postępowaniu i konsekwencjach wynikających z zapisów w Statucie Szkoły oraz konsekwencjach prawnych.

Wszystkie ustalenia zostają podpisane przez uczestników spotkania.

4. W przypadku powtarzalności czynów dyrektor szkoły w porozumieniu z pedagogiem i wychowawcą kieruje sprawę do Sądu Rodzinnego.

 

 

  1. XIII.   Procedura postępowania nauczyciela w sytuacji innych zachowań uczniów, które zagrażają bezpieczeństwu ich samych, innych osób lub świadczą o demoralizacji (autoagresja, mówienie o samobójstwie, kontakt z pornografią, naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, wagary, włóczęgostwo, udział w działalności grup przestępczych)

 

1. W przypadku stwierdzenia niepokojących lub niezrozumiałych zachowań ucznia, zagrażających jego bezpieczeństwu i bezpieczeństwu innych osób lub świadczących o jego demoralizacji, nauczyciel niezwłocznie powiadamia wychowawcę klasy.

2. Wychowawca informuję pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły, sporządza notatkę dotyczącą zdarzenia lub sytuacji ucznia. W razie potrzeby zapewnia bezpieczeństwo uczniowi do czasu przekazania go rodzicom.

3. Wychowawca wzywa rodziców do szkoły lub w razie konieczności natychmiast kontaktuje się z nimi osobiście. Wspólnie z pedagogiem przeprowadza rozmowę z rodzicami, która powinna zakończyć się ustaleniem dalszego postępowania z uczniem.

4. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych  źródeł napływają informacje o nieprawidłowej sytuacji lub przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie  powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję.

5.  W sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sąd  rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

6.  Jeżeli zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa, szkoła powiadamia policję, natomiast jeśli analiza sytuacji dziecka wskazuje na zaniedbanie rodziców lub jego demoralizację, szkoła przekazuje odpowiednią informację do sądu rodzinnego.

 

  1. XIV.   Procedura postępowania w sytuacji, kiedy nauczyciel jest ofiarą przemocy (znieważenie nauczyciela, upokorzenie)

 

1. Nauczyciel, który jest ofiarą przemocy ze strony uczniów, nie powinien ukrywać tego faktu. Powinien natomiast ujawnić zdarzenie, zanim wróci na lekcje do tej samej klasy.

2. Pokrzywdzony nauczyciel rozmawia z innymi nauczycielami, pedagogiem, dyrekcją o zaistniałym zdarzeniu związanym z agresją uczniów.

3. Dyrektor szkoły razem z nauczycielem rozmawia z każdym sprawcą przemocy. Każdy uczeń ponosi indywidualną odpowiedzialność za swoje czyny.

4. Dyrektor wzywa rodziców uczniów i informuje ich o zdarzeniu.

5. Sprawcy zostają ukarani zgodnie z obowiązującymi w szkole zasadami zawartymi w Statucie Szkoły.

6. Jeśli została naruszona godność nauczyciela i zachodzi podejrzenie, że zostało złamane prawo, nauczyciel powiadamia policję.

 

XV.   Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w szkole przez pracownika placówki

  

1)             Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka przez pracownika w szkole zgłasza problem dyrektorowi szkoły, a w przypadku jego nieobecności wicedyrektorowi. 

2)             Dyrektor  szkoły  zapoznaje  się  z  okolicznościami  zdarzenia,  prowadzi  rozmowę wyjaśniającą z pracownikiem szkoły podejrzanym o krzywdzenie, uczniem (w obecności pedagoga), jego rodzicami  lub prawnymi opiekunami

3)              Odsuwa pracownika od bezpośredniej pracy z dziećmi do czasu wyjaśnienia zdarzenia.

4)       Wszystkie  czynności  dokumentowane są  w protokole,  który  składa  się z  wyjaśnień uczestników postępowania.

   5)       W przypadku potwierdzenia podejrzenia, że fakt krzywdzenia (znęcanie fizyczne, psychiczne, wykorzystywanie seksualne) miał miejsce, dyrektor szkoły wszczyna postępowanie zmierzające do ukarania pracownika karą porządkową lub dyscyplinarną (powiadomienie prokuratury, skierowanie sprawy do Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Łódzkim).

 

  1. XVI.                       Zasady bezpiecznych relacji między personelem placówki  a uczniem

 

Zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem określają, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone w pracy z dziećmi, a ich przestrzeganie przez wszystkich pracowników placówki może zmniejszyć ryzyko krzywdzenia dzieci. 

Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do realiów funkcjonowania placówki  i dotyczą następujących obszarów:

 

  1. Kontakt fizyczny z dzieckiem, który jest zjawiskiem nieuchronnym.

Przykładowe formy takiego kontaktu, to:

a)             pomoc w czynnościach związanych z wyjściem na  spacer, 

b)             odprowadzeniem do świetlicy, 

c)             w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, 

d)            czynnościach pielęgnacyjnych, higienicznych dzieci młodszych, 

e)             reagowanie na potrzeby emocjonalne szczególnie dziecka młodszego np. poprzez przytulenie się do dorosłego, etc;  kontakty tego typu powinny mieć miejsce najlepiej w obecności osób trzecich, w przestrzeniach otwartych, pomieszczeniach monitorowanych, co w razie wątpliwości służyć powinno ich obiektywizacji,

f)              stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczących:               

- konfliktów pomiędzy podopiecznymi (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie,  obezwładnienie)

- działań z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy),

-  zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).

 

Niedopuszczalne są intencjonalne zachowania wzbudzające poczucie zagrożenia lub noszące znamiona:

a)             przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie, spoliczkowanie, itp),

b)             erotyzowania relacji (flirt, dwuznaczny żart, rozmowa czy wyzywające spojrzenie),

c)             seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).

 

  1. Komunikacja werbalna z dzieckiem pozbawiona akcentów wrogich, arogancko-agresywnych, złośliwie-ironicznych, wulgarnych nie może:

a)             wzbudzać w dziecku poczucia zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk),

b)             obniżać, niszczyć poczucia wartości (np. wyzwiska, krzyk, negatywne ocenianie, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy),

c)             upokarzać (publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie),

d)            naruszać granic (nie zachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość, podteksty o charakterze erotycznym).

 

  1. Równe traktowaniepolegające na obdarzaniu taką samą troską i uwagą wszystkich dzieci, co oznacza, że niedozwolone jest:

a)             wyłączne skupianie uwagi na wybranych dzieciach z jednoczesnym ignorowaniem potrzeb innych,

b)             nieuzasadnione dawanie przywilejów tylko wybranym i pozbawianie ich pozostałych,

c)             nierówne i niesprawiedliwe przydzielanie zadań – nieadekwatne do możliwości i wieku,

d)            zwalnianie z wykonywania obowiązków –  w nieuzasadnionych sytuacjach,

e)             godzenie się, brak reakcji na nieformalną hierarchię grupową,

f)              dominacja w grupie przez negatywne jednostki, ustalanie przez nie i wdrażanie nieformalnych zasad,