Przedszkolna "Terapia ręki dla każdego" - WIOSNA
2023-05-14
Zmysł dotyku i manipulacja
Za pomocą zmysłu dotyku poznajemy otaczający świat. Dotyk uzupełnia informacje dostarczane przez inne zmysły. Wrażliwość dotykowa jest tak samo ważna jak słuchowa czy wzrokowa itp. Dzięki nerwom czuciowym informacje z receptorów czuciowych docierają do centralnego układu nerwowego, który odpowiednio je odczytuje i analizuje co pozwala właściwie reagować na bodżce zewnętrzne. Zaburzenia percepcji czuciowej wpływają na mozliwości wykonywania codziennych czynności, na manipulowanie przedmiotami, na sposób pisania, jego czytelność i szybkość, siłę nacisku narzędzia pisarskiego na kartkę. Manipulacja natomiast to wykonywanie precyzyjnych czynności za pomocą rąk. W rozwoju sprawności manipulacyjnej dziecka ważne są pozostałe wcześniej opisywane obszary rozwoju, np. wzrok, słuch, dotyk, napięcie mięsniowe, koordynacja.
Wspomaganiu percepcji czuciowej oraz sprawności manipulacyjnej w przedszkolu poświęca sie dużo czasu i przy wielu okazjach, podczas różnych czynnościach, działaniach i aktywnościach dzieci, np.
- wszelkie zabawy i ćwiczenia gimnastyczne z przyborami różnej wielkości, fakturze, ciężarze, zabawy siłowe, tunel, czworakowanie oraz zabawy plastyczne z wykorzystaniem plasteliny, farb, kredek, pisaków, kredy, itp. oraz ćwiczenia przeciw płaskostopiu,
- wyszukiwanie skarbów z pudełka niespodzianek,
- wszelkie zabawy rytmicze i muzyczne wykorzystujące dłonie i stopy jako instrumenty do klaskania, pukania, tupania, np. zabawy powitanki, śpiewanie piosenek z pokazywaniem, klaskaniem "Burza", "Wiosna", "To już czas",
- zabawy muzyczno rytmiczne z rekwizytami (np. pompony, kubeczki plasikowe) czy instrumentami wcześniej własnoręcznie wykonanymi (np. grzechotki z kaszą czy ryżem z butelek po sokach), instrumentami perkusyjnymi - "Wiosna i motyle", "Urodziły się motyle", "Zajączek",
- rysowane wierszyki czyli rysowanie w/g instrukcji rymowanej, rysowanie, wodzenie palcem po śladzie zgodnie ze słyszanym rytmem utworu muzycznego - "Graf muzyczny", ćwiczenia i zabawy wspomagające rozwój psychoruchowy metodą Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,
- wszelkie ćwiczenia wspomagające sprawność manipulacyjną dzieci, np.zabawy paluszkowe, masażyki palcami, zakręcanie, przekładanie, owijanie, lepienie nawlekanie, stemplowanie, konstruowanie z klocków, układanki obrazkowe.