Szkoła Podstawowa

Szkoła Podstawowa

im. Jana Kochanowskiego

w Grabowie

 

ul. Kochanowskiego 2 

99-150 Grabów 

 

Tel.: 63 2734242 

Przedszkolna "Terapia ręki dla każdego" - listopad, grudzień 2022.

W listopadzie realizowany był już III obszar projektu "Terapia ręki dla każdego" w grupach 3,4 - latków i 4,5-latków. Nieprawidłowe napięcie mięśniowe na wpływa na rozwój motoryki dużej (poruszanie się) i małej (sprawność dłoni i palców oraz związanych z tym umięjętności). Ośrodkowy układ nerwowy wysyła do mięśni impulsy nerwowe, czyli informacje o sile napięcia danych mięśni. Te z kolei czasem napinają się zbyt mocno- wzmożone napięcie mięśniowe a czasem napinają sie zbyt słabo - obniżenie napięcia mięsniowego.

Dlatego tak ważne są ćwiczenia wspomagające. Były to wszelkie ćwiczenia i zabawy

- naśladowcze, rytmiczne, np. "Tańczące kule", "Trójkąt, koło, prostokąt", "Szu, szu ,szu", "Powtórz za mną"
- opowieści i improwizacje ruchowe, np. do piosenki "Deszczyk kapu kap", "Małe czerwone jabłuszko", "Na dzień dobry skaczą, tańczą dzieci"
- turlanie i przetaczanie ciała na podłodze
- siedzenie na piłce, kołysanie na boki, leżenie na niej na brzychu i plecach
- ćwiczenia i zabawy polegające na przekraczaniu linii środka ciała, np. leżenie na brzuchu i sięganie po przedmiot z prawej i lewej strony ciała ręką przeciwną
- zabawy ze wstążkami, piłeczkami, woreczkami kółkami serso oraz zabawkami (klocki, pluszaki)
- wszelkie zabawy plastyczne i grafomotoryczne, które wykonywane są w przedszkolu cały rok a w szczególności
               malowanie farbami na dużych arkuszach, pędzelkami, palcami, cienkich i szerokich linii poziomych, pionowych, falistych
               kreślenie wzorów po śladzie pisakami, kredkami ołówkowymi i świecowymi
               kreślenie leniwej ósemki w powietrzu, na brystolu, prawa i lewą ręką.

I V Obszar terapii to funkcje wzrokowe

Prawidłowe funkcjonwanie zmysłu wzroku ma ogromne znaczenie dla ogólnego i wszechstronnego rozwoju dziecka. Wszelkie problemy ze wzrokiem przekładają sie w dużym stopniu na trudności w zakresie małej i dużej motoryki. To czy dobrze widzimy w dużym stopniu zależy od pracy naszego mózgu, w którym zachodzi interpretacja bodźców wzrokowych. Na nasze widzenie wpływa także napięcie mięśniowe, dotlenienie organizmu, jego nawodnienie, pamięć wzrokowa i wyobraźnia. Percepcja wzrokowa rozwija się przez nabywanie kolejno takich umiejętności jak odbieranie, rozpoznawanie, rozróżnanie i interpretowanie.
Wspomaganie rozwoju funkcji wzrokowych jest bardzo ważnym elementem wsparcia każdego dziecka. Niektóre aspekty możemy dzięki ćwiczeniom usprawnić, wykształcić i wzmocnić, inne potrzebują wsparcia medycznego.


Ćwiczenia wspomagające percepcję wzrokową to:
- segregowanie przedmiotów ze względu na wielkośc, kształt, barwę, powierzchnię
- wszelkie zabawy z labiryntem
- znajdowanie ukrytych kształtów na rysunku, wskazywanie i obrysowywanie kształtu
- odnajdywanie i kolorowanie figur
- gra w memory
- rysowanie lustrzanego odbicia przedmiotu
- układanie klocków w/g wzoru
- wycinanie i układanie obrazka z części
dorysowywanie do obrazka brakujących części
- układanie szeregu obrazków, rytmów i obrazków z figur geometrycznych
- rysowanie obrazków typu połącz kropki
- rysowanie oburącz, itp.
Wszystkie podane ćwiczenia i zabawy przeplatają się w różnych aktywnościach dzieci przez cały rok.

Autor: Barbara Zwolińska, Natalia Pawlak