Sprawozdanie z działalności biblioteki...2017-2018r.
2018-06-24
SPRAWOZDANIE Z PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
ZA II PÓŁROCZE
ROKU SZKOLNEGO 2017/2018
1.DANE DOTYCZĄCE GROMADZENIA ZBIORÓW
Wprowadzono do zbiorów łącznie:
- książek: I półrocze-292; II półrocze-14
- podręczników i broszur: 1710
- multimediów: 0
Ubyło książek: 0
2.DANE DOTYCZĄCE UDOSTĘPNIANIA
Liczba wypożyczeń na czytelnika: I półrocze-3,9; II półrocze-4,5
Liczba wypożyczeń na ucznia: I półrocze-4,8; II półrocze-3,5
Liczba wypożyczeń dziennie: I półrocze-9,8; II półroczer-9,2
3.PRACA PEDAGOGICZNA - SUKCESY
Rodzaje przeprowadzonych zajęć:
- prezentacja regulaminów obowiązujących w bibliotece szkolnej,
- lekcje biblioteczne – , „ Legendy polskie - Smok Wawelski”, Katalogi biblioteczne
- inscenizacje bajek dla dzieci – „ Gimnazjaliści czytają bajki najmłodszym”,
- akcja biblioteczna – „ Rodzice czytają dzieciom”,
- uaktywnienie zakładki „ Biblioteka” na stronie Intrnetowej szkoły,
- akcja biblioteczna „ Podaruj bibliotece książkę” – podarowano 40 książki dla dzieci,
- wpisanie do programu MOL NET+, 296 książek,
- udostępnianie książek z wykorzystaniem programu MOL NET+
- promocja czytelnictwa wśród uczniów i rodziców.
Wystawy:
I półrocze:
- „Gazetka biblioteczna – Nowości wydawnicze”,
- „Rok 2018 rokiem Zbigniewa Herberta – ustanowiony przez Senat RP”,
- „ Polecam Ci tę książkę”,
- „Stanisław Wyspiański – życie i twórczość”,
II półrocze:
- „Oferta czytelnicza dla uczniów”,
- „Oferta czytelnicza dla dorosłych”,
- „Wystawa książek dla młodzieży i dorosłych”.
Konkursy i przedsięwzięcia:
I półrocze:
- Konkurs „Sleeveface – zdjęcie z okładką książki”,
- „Bookcrossing – podaruj bibliotece szkolnej książkę”,
- Konkurs plastyczny „Hasło promujące czytelnictwo”,
- Konkurs „ Zrób selfie z książką,
- Konkurs „ Najlepszy czytelnik”,
- Narodowe Czytanie – Wesele Stansław Wyspiański,
- OGÓLNOPOLSKI Dzień Głośnego Cztania.
II półrocze:
Lekcje biblioteczne:
- „Jak powstaje książka-klasa „0”,
- Ulubione czasopisma dla dzieci- klasa „0”,
-„Wyrazy czyli słowa za słowa- klasa IIA gimnazjum,
-„Czy znasz wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima”?- krzyżówka, diagra ,.
-„Księgozbiór podręczny – co zawiera i jak z niego korzystać?”,
-„Minikonkurs ze słownikiem ortograficznym-utrwalenie zasad pisowni trudnych wyrazów”,
-„Magia teatru” – propagowanie wiedzy na temat teatru ,
-„Jaka to bajka”? – kalambury,
-„Związki wyrazowe-połączenia wyrazowe”,
-„Tworzenie mapy myśli-słowa kluczowe (książka, biblioteka),
-„Czy potrafisz twórczo myśleć?- dodawanie do hasła bliższych i dalszych skojarzeń.
W ramach współpracy z blokiem matematyczno-przyrodniczym sprawowanie opieki nad uczniami podczas powiatowego konkursu: „Potyczki matematyczne” oraz podczas „Powiatowego konkursu wiedzy o regionie”. Udział w wycieczce do Muzeum Regionalnego w Łęczycy: „Dole i niedole diabła Boruty”.
W ramach współpracy z Gminnym Centrum Kulturalno-Biblioteczno Kulturalnym udział w gminnych eliminacjach konkursu recytatorskiego „Pięknie być człowiekiem”.
Zorganizowanie z wychowawcą klasy V spotkania z okazji Dnia Matki Pt. „Mamy jak z obrazka”.
Z myślą o naszych najmłodszych czytelnikach w bibliotece szkolnej powstał Kącik „POCZYTAJKI”.
4.PRACA PEDAGOGICZNA
Udostępnianie zbiorów biblioteki: Wypożyczano uczniom lektury, książki dla dzieci. Udostępniano czytelnikom zbiory biblioteczne jako pomoce naukowe na lekcje do poszczególnych klas (encyklopedie, słowniki językowe, słowniki terminologiczne itp.). Wypożyczano podręczniki i ćwiczenia.
Przysposobienie czytelnicze uczniów: Kształtowano u czytelników dociekliwość poznawczą oraz umiejętność samodzielnych poszukiwań.
Usługi informacyjne: Udzielanie pomocy uczniom mającym problemy w nauce- indywidualne rozmowy o trudnościach, zainteresowaniach. Pomoc w wyborze książek lub poszukiwaniu informacji na określony temat. Przygotowywanie gazetek okolicznościowych- reklama biblioteki, książki, literatury, czytelnictwa.
Samokształcenie i doskonalenie zawodowe: Udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej. Udział w kursie „Kształtowanie kompetencji czytelniczych i informacyjnych. W II półroczu udział w kursie doskonalącym: „Jigsaw jako metoda rozbudzania zainteresowań czytelniczych nastolatków” oraz w zajęciach warsztatowych „Jak za pomocą nowych technologii wspierać czytelnictwo”. Wykonanie pomocy dydaktycznych. Doskonalenie warsztatu pracy-nowości wydawnicze i metodyczne.
5. PRACE BIBLIOTECZNO-TECHNICZNE
Gromadzenie i konserwacja zbiorów: Rozpoczęto udostępnianie książek z programem MOL NET +. Do księgi inwentarzowej w tym programie zostało wpisanych i opracowanych w I półroczu-292 książki, w II półroczue-14 książek. Zgromadzono i zaopatrzono uczniów w podręczniki i ćwiczenia na rok szkolny 2017/18. Prowadzi się na bieżąco konserwację księgozbioru.
Opracowanie zbiorów: Prowadzona jest księga inwentarzowa w programie MOL NET +. Opieczętowano i wypożyczono podręczniki dla uczniów.
Selekcja: Dokonano selekcji nieużytecznych i zniszczonych książek.
Udostępnianie zbiorów- statystyka: W pierwszym półroczu udostępniono uczniom 965 książek, a w II półroczu 853 książki. Zaktualizowano kartoteki czytelników i karty książek. Prowadzono kartoteki wypożyczeń indywidualnych.
Porządkowanie: Lektury szkolne, w obrębie poszczególnych tytułów zostały ułożone według wzrastającego numeru inwentarzowego, który został nadany książkom. Ponadto w dziale książek dla dzieci książki zostały ułożone alfabetycznie biorąc pod uwagę nazwisko autora.
Praca administracyjna: Sporządzono roczny plan pracy biblioteki. Prowadzono dziennik biblioteczny. Opracowano sprawozdanie z działalności biblioteki za I semestr roku szkolnego 2017/18. Opracowano regulamin korzystania z podręczników i materiałów edukacyjnych. Przygotowano listę nagród książkowych, rozdysponowano do poszczególnych klas. Odnowienie napisów bibliotecznych.
Działalność gospodarcza: Utrzymywano czystość, ład i porządek na półkach i w gablotach. Dbano o estetykę pomieszczenia. Systematycznie aktualizowano gazetki ścienne w bibliotece.
6.KOMPUTERYZACJA
Udzielono pomocy uczniom w korzystaniu z technologii komputerowej. Doskonalono umiejętność pracy z programem Microsoft Word, oraz z programem MOL NET+.
7. INNE DZIAŁANIA NA RZECZ BIBLIOTEKI, WNIOSKI, POSTULATY
a)Zachęcić do czytelnictwa poprzez konkursy, gazetki, wspólne czytanie.
b)Przygotowywać wystawki, gazetki tematyczne i okolicznościowe, organizować konkursy szkolne, brać udział w pozaszkolnych; organizować lub współorganizować imprezy, apele
i uroczystości szkolne.
c)Włączyć rodziców do akcji bibliotecznych.
d)Włączyć chętnych uczniów do pracy z programem MOL NET+.
8.PORAŻKI
a)Podjęcie większej efektywności współpracy z rodzicami i bibliotekami.
b)Zorganizowanie większej liczby konkursów bibliotecznych.
mgr Aneta Pionko