Szkoła Podstawowa

Szkoła Podstawowa

im. Jana Kochanowskiego

w Grabowie

 

ul. Kochanowskiego 2 

99-150 Grabów 

 

Tel.: 63 2734242 

2016/2017

SPRAWOZDANIE Z PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

ZA I PÓŁROCZE ROKU SZKOLNEGO 2016/2017

 

1.DANE DOTYCZĄCE GROMADZENIA ZBIORÓW

Wprowadzono do zbiorów łącznie:

- książek: 0

- podręczników i broszur: 892

- multimediów: 0

Ubyło książek: 0

2.DANE DOTYCZĄCE UDOSTĘPNIANIA

Liczba wypożyczeń na czytelnika: 3.2

Liczba wypożyczeń na ucznia: 2.6

Liczba wypożyczeń dziennie: 3.8

3.PRACA PEDAGOGICZNA - SUKCESY

Rodzaje przeprowadzonych zajęć:

- prezentacja regulaminów obowiązujących w bibliotece szkolnej,

- lekcja biblioteczna – Opis bibliograficzny książki”,

- inscenizacja bajek dla dzieci – gimnazjaliści czytają bajki najmłodszym,

- promocja czytelnictwa wśród uczniów i rodziców.

 

Wystawy:

- „2016 rokiem bibliotek – ilustracje bibliotek od współczesności do starożytności”,

- „Rok 2016 rokiem Henryka Sienkiewicza – ustanowiony przez Senat RP”,

- „ Polecam Ci tę książkę”,

- „Historyjka obrazkowa do książki H. Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”.

Konkursy i przedsięwzięcia:

- Konkurs „Sleeveface – zdjęcie z okładką książki”,

- „Bookcrossing – podaruj bibliotece szkolnej książkę”,

- Konkurs plastyczny „Ilustracje do wierszy Jana Brzechwy”,

- Konkurs na „ Najlepszy czytelnik”.

4.PRACA PEDAGOGICZNA

Udostępnianie zbiorów biblioteki: Wypożyczano uczniom lektury, książki dla dzieci. Udostępniano czytelnikom zbiory biblioteczne jako pomoce naukowe na lekcje do poszczególnych klas (encyklopedie, słowniki językowe, słowniki terminologiczne itp.). Wypożyczano podręczniki i ćwiczenia.

Przysposobienie czytelnicze uczniów: Kształtowano u czytelników dociekliwość poznawczą oraz umiejętność samodzielnych poszukiwań.

Usługi informacyjne: Udzielanie pomocy uczniom mającym problemy w nauce- indywidualne rozmowy o trudnościach, zainteresowaniach. Pomoc w wyborze książek lub poszukiwaniu informacji na określony temat. Przygotowywanie gazetek okolicznościowych- reklama biblioteki, książki, literatury, czytelnictwa.

Samokształcenie i doskonalenie zawodowe: Udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej. Wykonanie pomocy dydaktycznych. Doskonalenie warsztatu pracy-nowości wydawnicze
i metodyczne.

5. PRACE BIBLIOTECZNO-TECHNICZNE

Gromadzenie i konserwacja zbiorów: Rozpoczęto pracę z programem MOL NET +. Do księgi inwentarzowej w tym programie zostało wpisanych i opracowanych 1300 książek. Zgromadzono i zaopatrzono uczniów w podręczniki i ćwiczenia na rok szkolny 2016/17. Prowadzi się na bieżąco konserwację księgozbioru.

Opracowanie zbiorów: Prowadzona jest księga inwentarzowa w programie MOL NET +. Opieczętowano i wypożyczono podręczniki dla uczniów.

Selekcja: Dokonano selekcji nieużytecznych i zniszczonych książek.

Udostępnianie zbiorów- statystyka: W pierwszym semestrze udostępniono uczniom 343 książki i  896 podręczników. Zaktualizowano kartoteki czytelników i karty książek. Prowadzono kartoteki wypożyczeń indywidualnych.

Porządkowanie: Lektury szkolne, w obrębie poszczególnych tytułów zostały ułożone według wzrastającego numeru inwentarzowego, który został nadany książkom. Ponadto w dziale książek dla dzieci książki zostały ułożone alfabetycznie biorąc pod uwagę nazwisko autora.

Praca administracyjna: Sporządzono roczny plan pracy biblioteki. Prowadzono dziennik biblioteczny. Opracowano sprawozdanie z działalności biblioteki za I semestr roku szkolnego 2016/17. Opracowano regulamin korzystania z podręczników i materiałów edukacyjnych.

Działalność gospodarcza: Utrzymywano czystość, ład i porządek na półkach i w gablotach. Dbano o estetykę pomieszczenia. Systematycznie aktualizowano gazetki ścienne w bibliotece.

6.KOMPUTERYZACJA

Udzielono pomocy uczniom w korzystaniu z technologii komputerowej. Doskonalono umiejętność pracy z programem Microsoft Word. Rozpoczęto pracę z programem MOL NET+.

7. INNE DZIAŁANIA NA RZECZ BIBLIOTEKI, WNIOSKI, POSTULATY

a)W miarę możliwości finansowych zakupić nowe pozycje książkowe – lektury, literaturę piękną, multimedia, audiobuki.

b)Zachęcić do czytelnictwa poprzez konkursy, gazetki, wspólne czytanie.

c)Przygotowywać wystawki, gazetki tematyczne i okolicznościowe, organizować konkursy szkolne, brać udział w pozaszkolnych; organizować lub współorganizować imprezy, apele
i uroczystości szkolne.

 

8.PORAŻKI

a)Znikome zainteresowanie uczniów udziałem w konkursach bibliotecznych.

 

                                                                                                 mgr Aneta Pionko