SPRAWOZDANIE I PÓŁROCZE 209/2020
2020-02-28
SPRAWOZDANIE Z PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. JANA KOCHANOWSKIEGO w GRABOWIE
ZA I PÓŁROCZE ROKU SZKOLNEGO 2019/2020
1.DANE DOTYCZĄCE GROMADZENIA ZBIORÓW
Wprowadzono do zbiorów zakupione lub w formie daru łącznie:
- książek: 19
- podręczników i broszur: 310
- multimediów: 0
Ubyło książek: 0
2.DANE DOTYCZĄCE UDOSTĘPNIANIA
Liczba wypożyczeń na czytelnika: 7,1 %
Liczba wypożyczeń na ucznia: 6,3 %
Liczba wypożyczeń dziennie: 12,3 %
3.PRACA PEDAGOGICZNA - SUKCESY
Rodzaje przeprowadzonych zajęć:
- prezentacja regulaminów obowiązujących w bibliotece szkolnej,
- lekcje biblioteczne:
1) Jak należy korzystać ze słowników: (synonimów, antonimów, homonimów).
2) Co takiego jest w jesieni – prezentacja wierszy.
3)Zapoznanie uczniów klasy IV z funkcją i zadaniami biblioteki szkolnej.
4) Jak bezpiecznym być na drodze, wdrażanie uczniów kl. Ib do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
5) Rodzaje słowników: językowe, specjalistyczne. Zaprezentowanie uczniom klasy III zasobów księgozbioru podręcznego biblioteki szkolnej,
6) Co to jest „Mapa myśli”? – stworzenie mapy myśli, słowo kluczowe „książka”
- Udział w szkolnej edycji Narodowego Czytania z lekturą ośmiu nowel Bolesława Prusa,
- przygotowanie obchodów Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. We współpracy z nauczycielem języka polskiego, uczniowie klasy szóstej zaprezentowali przedszkolakom wiersze Juliana Tuwima i Jana Brzechwy. Uczniowie klasy IV z wychowawcą przeczytali i zilustrowali wiersz „Lokomotywa”,
- Czytamy bajki znane i lubiane oraz wiersze dla 3-4 latków,
- Uaktywnienie zakładki „ Biblioteka” na stronie Internetowej szkoły,
- Udział w wycieczce edukacyjnej do lasu – prezentacja wiersza Jana Brzechwy „Grzyby”,
- Przeniesienie z papierowej księgi inwentarzowej każdego oddzielnego woluminu wydawnictwa i wprowadzenie do tych książek opisów bibliograficznych do bazy systemu MOL NET+
- Udostępnianie książek z wykorzystaniem programu MOL NET+
- Promocja czytelnictwa wśród uczniów i rodziców poprzez gazetki biblioteczne, plakaty.
Wystawy i gazetki:
- Wystawa książek dla dzieci i młodzieży,
- „Wystawa książek Bolesława Prusa”,
- „Ortografia na wesoło”,
- „Choinka ortograficzna”,
- „Słynne pary z bajek”.
- Wystawa książek ilustrowanych przez znanych grafików, ilustratorów.
Konkursy i przedsięwzięcia:
- Spotkanie w bibliotece szkolnej z uczniami klasy IV i III. Obejrzenie biblioteki. Przybliżenie zadań i jej funkcji, prezentacja zasobów księgozbioru podręcznego.
- Udział w wycieczce edukacyjnej do lasu. Udział w wyjazdach uczniów do kina na prezentacje filmów dla dzieci.
- Zarekomendowanie książek z serii „Hania Humorek”.
- Udział w spotkaniu autorskim z pisarką Dorotą Mularczyk.
- Udział w warsztatach pt. „Książki rozwijające kreatywność ucznia”, w Bibliotece Pedagogicznej w Łęczycy.
4.PRACA PEDAGOGICZNA
Udostępnianie zbiorów biblioteki: Wypożyczanie uczniom, nauczycielom, lektur, książek dla dzieci i młodzieży. Udostępnianie czytelnikom zbiorów bibliotecznych, które służą jako pomoce naukowe na lekcje do poszczególnych klas (encyklopedie, słowniki językowe, słowniki terminologiczne itp.). Opracowanie i wypożyczanie podręczników, wydanie uczniom ćwiczeń do poszczególnych przedmiotów.
Przysposobienie czytelnicze uczniów: Kształtowanie u czytelników dociekliwości poznawczej oraz umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji w zasobach biblioteki oraz na internetowych stronach edukacyjnych .
Usługi informacyjne: Udzielanie pomocy uczniom mającym problemy w nauce- indywidualne rozmowy o trudnościach, zainteresowaniach. Pomoc w wyborze książek lub poszukiwaniu informacji na określony temat. Przygotowywanie gazetek okolicznościowych- reklama biblioteki, książki, literatury, czytelnictwa.
Samokształcenie i doskonalenie zawodowe: Udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej. Przegląd publikacji nauczycieli bibliotekarzy na stronach internetowych: www. literka. pl. i inne. Wykonanie pomocy dydaktycznych. Doskonalenie warsztatu pracy-nowości wydawnicze
i metodyczne.
5. PRACE BIBLIOTECZNO-TECHNICZNE
Gromadzenie i konserwacja zbiorów: Udostępnianie książek z programem MOL NET +. Do księgi inwentarzowej w tym programie zostało wpisanych i opracowanych w I półroczu 210 książek. Opracowano i zaopatrzono uczniów w I półroczu roku szkolnego 2019/20 w podręczniki i ćwiczenia. Prowadzi się na bieżąco konserwację księgozbioru.
Opracowanie zbiorów: Prowadzona jest księga inwentarzowa oraz sporządzane są opisy bibliograficzne w programie MOL NET +. Opieczętowano i nadano numery inwentarzowe dla nowych podręczników.
Selekcja: Dokonano selekcji nieużytecznych i zniszczonych książek.
Udostępnianie zbiorów- statystyka: W I półroczu udostępniono uczniom 1108 książek. Zaktualizowano kartoteki czytelników i karty książek. Dokonano analizy stanu czytelnictwa. Kontroli podlegała lista zaległości uczniów, dokonywano prolongat.
Porządkowanie: Lektury szkolne, w obrębie poszczególnych tytułów zostały ułożone według wzrastającego numeru inwentarzowego, który został nadany książkom. Porządkowanie księgozbioru wg Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej. Ponadto w dziale książek dla dzieci książki zostały ułożone alfabetycznie biorąc pod uwagę nazwisko autora.
Praca administracyjna: Sporządzono roczny plan pracy biblioteki. Prowadzono dziennik biblioteczny. Opracowano sprawozdanie z działalności biblioteki za I półrocze roku szkolnego 2019/20. Opracowano regulamin biblioteki uwzględniając nowe przepisy.
Działalność gospodarcza: Utrzymywano czystość, ład i porządek na półkach i w gablotach. Dbano o estetykę pomieszczenia. Systematycznie aktualizowano gazetki ścienne w bibliotece i na korytarzu szkolnym.
6.KOMPUTERYZACJA
Udzielono pomocy uczniom w korzystaniu z technologii komputerowej. Doskonalono umiejętność pracy z programem Microsoft Word, oraz z programem MOL NET+.
7. INNE DZIAŁANIA NA RZECZ BIBLIOTEKI, WNIOSKI, POSTULATY
a)Zachęcić do czytelnictwa poprzez konkursy, gazetki, wspólne czytanie.
b)Przygotowywać wystawki, gazetki tematyczne i okolicznościowe, organizować konkursy szkolne, brać udział w konkursach pozaszkolnych; organizować lub współorganizować imprezy, apele
i uroczystości szkolne, ( Dzień Edukacji Narodowej, Święto Niepodległości, Narodowe Czytanie, Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania).
c)Włączyć rodziców do akcji bibliotecznych.
d)Włączyć chętnych uczniów do pracy z programem MOL NET+.
8.PORAŻKI
a)Podjęcie większej efektywności współpracy z rodzicami i bibliotekami.
b)Przeprowadzenie większej liczby konkursów i lekcji bibliotecznych.
c)Zorganizowanie warsztatów bibliotecznych.
mgr Aneta Pionko