Szkoła Podstawowa

Szkoła Podstawowa

im. Jana Kochanowskiego

w Grabowie

 

ul. Kochanowskiego 2 

99-150 Grabów 

 

Tel.: 63 2734242 

SPRAWOZDANIE I PÓŁROCZE 209/2020

SPRAWOZDANIE Z PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ  

im. JANA KOCHANOWSKIEGO w GRABOWIE

ZA I PÓŁROCZE ROKU SZKOLNEGO 2019/2020

 1.DANE DOTYCZĄCE GROMADZENIA ZBIORÓW

Wprowadzono do zbiorów zakupione lub w formie daru łącznie:

- książek: 19

- podręczników i broszur: 310

- multimediów: 0

Ubyło książek: 0

2.DANE DOTYCZĄCE UDOSTĘPNIANIA

Liczba wypożyczeń na czytelnika: 7,1 %

Liczba wypożyczeń na ucznia: 6,3 %

Liczba wypożyczeń dziennie: 12,3 %

3.PRACA PEDAGOGICZNA - SUKCESY

Rodzaje przeprowadzonych zajęć:

- prezentacja regulaminów obowiązujących w bibliotece szkolnej,

- lekcje biblioteczne:

 1) Jak należy korzystać ze słowników: (synonimów, antonimów, homonimów).

2) Co takiego jest w jesieni – prezentacja wierszy.

3)Zapoznanie uczniów klasy IV z funkcją i zadaniami biblioteki szkolnej.

4) Jak bezpiecznym być na drodze, wdrażanie uczniów kl. Ib do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.

5) Rodzaje słowników: językowe, specjalistyczne. Zaprezentowanie uczniom klasy III zasobów księgozbioru podręcznego biblioteki szkolnej,

6) Co to jest „Mapa myśli”? – stworzenie mapy myśli, słowo kluczowe „książka”

- Udział w szkolnej edycji Narodowego Czytania z lekturą ośmiu nowel Bolesława Prusa,

- przygotowanie obchodów Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. We współpracy z nauczycielem języka polskiego, uczniowie klasy szóstej zaprezentowali przedszkolakom wiersze Juliana Tuwima i Jana Brzechwy. Uczniowie klasy IV z wychowawcą przeczytali i zilustrowali wiersz „Lokomotywa”,

- Czytamy bajki znane i lubiane oraz wiersze dla 3-4 latków,

- Uaktywnienie zakładki „ Biblioteka” na stronie Internetowej szkoły,

- Udział w wycieczce edukacyjnej do lasu – prezentacja wiersza Jana Brzechwy „Grzyby”,

- Przeniesienie z papierowej księgi inwentarzowej każdego oddzielnego woluminu wydawnictwa i wprowadzenie do tych książek opisów bibliograficznych do bazy systemu MOL NET+

- Udostępnianie książek z wykorzystaniem programu MOL NET+

- Promocja czytelnictwa wśród uczniów i rodziców poprzez gazetki biblioteczne, plakaty.

 

Wystawy i gazetki:

- Wystawa książek dla dzieci i młodzieży,

- „Wystawa książek Bolesława Prusa”,

- „Ortografia na wesoło”,

- „Choinka ortograficzna”,

- „Słynne pary z bajek”.

- Wystawa książek ilustrowanych przez znanych grafików, ilustratorów.

Konkursy i przedsięwzięcia:

- Spotkanie w bibliotece szkolnej z uczniami klasy IV i III. Obejrzenie biblioteki. Przybliżenie zadań i jej funkcji, prezentacja zasobów księgozbioru podręcznego.

-  Udział w wycieczce edukacyjnej do lasu. Udział w wyjazdach uczniów do kina na prezentacje filmów dla dzieci.

- Zarekomendowanie książek z serii „Hania Humorek”.

- Udział w spotkaniu autorskim z pisarką Dorotą Mularczyk.

- Udział w warsztatach pt. „Książki rozwijające kreatywność ucznia”, w Bibliotece Pedagogicznej w Łęczycy.

4.PRACA PEDAGOGICZNA

Udostępnianie zbiorów biblioteki: Wypożyczanie uczniom, nauczycielom,  lektur, książek dla dzieci i młodzieży. Udostępnianie czytelnikom zbiorów  bibliotecznych, które służą  jako pomoce naukowe na lekcje do poszczególnych klas (encyklopedie, słowniki językowe, słowniki terminologiczne itp.). Opracowanie i wypożyczanie podręczników, wydanie  uczniom ćwiczeń do poszczególnych przedmiotów.

Przysposobienie czytelnicze uczniów: Kształtowanie u czytelników dociekliwości poznawczej oraz umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji w zasobach biblioteki oraz na internetowych stronach edukacyjnych .

Usługi informacyjne: Udzielanie pomocy uczniom mającym problemy w nauce- indywidualne rozmowy o trudnościach, zainteresowaniach. Pomoc w wyborze książek lub poszukiwaniu informacji na określony temat. Przygotowywanie gazetek okolicznościowych- reklama biblioteki, książki, literatury, czytelnictwa.

Samokształcenie i doskonalenie zawodowe: Udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej. Przegląd publikacji nauczycieli bibliotekarzy na stronach internetowych: www. literka. pl. i inne. Wykonanie pomocy dydaktycznych. Doskonalenie warsztatu pracy-nowości wydawnicze
i metodyczne.

5. PRACE BIBLIOTECZNO-TECHNICZNE

Gromadzenie i konserwacja zbiorów: Udostępnianie książek z programem MOL NET +. Do księgi inwentarzowej w tym programie zostało wpisanych i opracowanych w I półroczu 210 książek. Opracowano i zaopatrzono uczniów w I półroczu  roku szkolnego 2019/20 w podręczniki i ćwiczenia. Prowadzi się na bieżąco konserwację księgozbioru.

Opracowanie zbiorów: Prowadzona jest księga inwentarzowa oraz sporządzane są opisy bibliograficzne w programie MOL NET +. Opieczętowano i nadano numery inwentarzowe dla nowych podręczników.

Selekcja: Dokonano selekcji nieużytecznych i zniszczonych książek.

Udostępnianie zbiorów- statystyka: W I półroczu udostępniono uczniom 1108 książek. Zaktualizowano kartoteki czytelników i karty książek. Dokonano analizy stanu czytelnictwa. Kontroli podlegała lista zaległości uczniów, dokonywano prolongat.

Porządkowanie: Lektury szkolne, w obrębie poszczególnych tytułów zostały ułożone według wzrastającego numeru inwentarzowego, który został nadany książkom. Porządkowanie księgozbioru wg Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej. Ponadto w dziale książek dla dzieci książki zostały ułożone alfabetycznie biorąc pod uwagę nazwisko autora.

Praca administracyjna: Sporządzono roczny plan pracy biblioteki. Prowadzono dziennik biblioteczny. Opracowano sprawozdanie z działalności biblioteki za I półrocze roku szkolnego 2019/20. Opracowano regulamin biblioteki uwzględniając nowe przepisy.

Działalność gospodarcza: Utrzymywano czystość, ład i porządek na półkach i w gablotach. Dbano o estetykę pomieszczenia. Systematycznie aktualizowano gazetki ścienne w bibliotece i na korytarzu szkolnym.

6.KOMPUTERYZACJA

Udzielono pomocy uczniom w korzystaniu z technologii komputerowej. Doskonalono umiejętność pracy z programem Microsoft Word, oraz z programem MOL NET+.

7. INNE DZIAŁANIA NA RZECZ BIBLIOTEKI, WNIOSKI, POSTULATY

a)Zachęcić do czytelnictwa poprzez konkursy, gazetki, wspólne czytanie.

b)Przygotowywać wystawki, gazetki tematyczne i okolicznościowe, organizować konkursy szkolne, brać udział w konkursach pozaszkolnych; organizować lub współorganizować imprezy, apele
i uroczystości szkolne, ( Dzień Edukacji Narodowej, Święto Niepodległości, Narodowe Czytanie, Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania).

c)Włączyć rodziców do akcji bibliotecznych.

d)Włączyć chętnych uczniów do pracy z programem MOL NET+.

 

8.PORAŻKI

a)Podjęcie większej efektywności współpracy z rodzicami i bibliotekami.

b)Przeprowadzenie większej liczby konkursów i lekcji bibliotecznych.

c)Zorganizowanie warsztatów bibliotecznych.

 

                                                                                                          mgr Aneta Pionko