Szkoła Podstawowa

Szkoła Podstawowa

im. Jana Kochanowskiego

w Grabowie

 

ul. Kochanowskiego 2 

99-150 Grabów 

 

Tel.: 63 2734242 

SPRAWOZDANIE - I i II PÓŁROCZE 2018/19

SPRAWOZDANIE Z PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

ZA I  PÓŁROCZE ROKU SZKOLNEGO 2018/2019

 

 1.DANE DOTYCZĄCE GROMADZENIA ZBIORÓW

Wprowadzono do zbiorów zakupione lub w formie daru łącznie:

- książek: 59

- podręczników i broszur: 957

- multimediów: 0

Ubyło książek: 0

2.DANE DOTYCZĄCE UDOSTĘPNIANIA

Liczba wypożyczeń na czytelnika: 5,3

Liczba wypożyczeń na ucznia: 4,4

Liczba wypożyczeń dziennie: 10

3.PRACA PEDAGOGICZNA - SUKCESY

Rodzaje przeprowadzonych zajęć:

- prezentacja regulaminów obowiązujących w bibliotece szkolnej,

- lekcje biblioteczne:

 1) „ Legendy polskie - Smok Wawelski”. Zaprezentowanie legendy związanej z początkami państwa polskiego,

2) Zajęcia z książką „Zabawny ptaszek”. Pobudzenie dziecięcej wyobraźni w wyrażaniu własnej tożsamości.

3)” Bajkolandia” – rozwiązywanie zagadek literackich, krzyżówek.

- Czytamy bajki znane i lubiane.

- uaktywnienie zakładki „ Biblioteka” na stronie Intrnetowej szkoły.

- akcja biblioteczna „ Podaruj bibliotece książkę”.

- przeniesienie z papierowej księgi inwentarzowej każdego oddzielnego woluminu wydawnictwa i wprowadzenie do tych książek opisów bibliograficznych do bazy systemu MOL NET+

- udostępnianie książek z wykorzystaniem programu MOL NET+

- promocja czytelnictwa wśród uczniów i rodziców poprzez gazetki biblioteczne, plakaty.

Wystawy:

- Wystawa książek autorstwa Janiny Porazińskiej, patronki akcji Dnia Głośnego Czytania.

- „Gazetka biblioteczna – Nowości wydawnicze”,

- „TOLERANCJA” – stworzenie drzewa tolerancji i życzliwości. Wyszukiwanie w literaturze i stronach internetowych haseł i sentencji o tolerancji,

- „ Polecam Ci tę książkę”,

- „Stefan Żeromski”– życie i twórczość”,

Konkursy i przedsięwzięcia:

- „Bookcrossing – podaruj bibliotece szkolnej książkę”,

- Konkurs  „ Najlepszy czytelnik”,

- Narodowe Czytanie – „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego,

- Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, -prezentacja wierszy patriotycznych z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości,

-  Udział w spotkaniu z M. K. Piekarską, dziennikarką prasową i telewizyjną, blogerką, autorką książek dla dzieci i młodzieży,

-  Udział w spektaklu „ Królowa Śniegu”, sfinansowanego ze środków Budżetu Obywatelskiego Samorządu Województwa Łódzkiego na 2018 rok „Kultura łączy pokolenia – łódzkie bez barier”,

4.PRACA PEDAGOGICZNA

Udostępnianie zbiorów biblioteki: Wypożyczanie uczniom, nauczycielom,  lektur, książek dla dzieci i młodzieży. Udostępnianie czytelnikom zbiorów  bibliotecznych, które służą  jako pomoce naukowe na lekcje do poszczególnych klas (encyklopedie, słowniki językowe, słowniki terminologiczne itp.). Opracowanie i wypożyczanie podręczników, wydanie  uczniom ćwiczeń do poszczególnych przedmiotów.

Przysposobienie czytelnicze uczniów: Kształtowanie u czytelników dociekliwości poznawczej oraz umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji w zasobach biblioteki oraz na internetowych stronach edukacyjnych .

Usługi informacyjne: Udzielanie pomocy uczniom mającym problemy w nauce- indywidualne rozmowy o trudnościach, zainteresowaniach. Pomoc w wyborze książek lub poszukiwaniu informacji na określony temat. Przygotowywanie gazetek okolicznościowych- reklama biblioteki, książki, literatury, czytelnictwa.

Samokształcenie i doskonalenie zawodowe: Udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej. Przegląd publikacji nauczycieli bibliotekarzy na stronach internetowych: www. literka. pl. i inne. Wykonanie pomocy dydaktycznych. Doskonalenie warsztatu pracy-nowości wydawnicze
i metodyczne.

5. PRACE BIBLIOTECZNO-TECHNICZNE

Gromadzenie i konserwacja zbiorów: Udostępnianie książek z programem MOL NET +. Do księgi inwentarzowej w tym programie zostało wpisanych i opracowanych 749 książek. Opracowano i zaopatrzono uczniów w podręczniki i ćwiczenia na rok szkolny 2018/19. Prowadzi się na bieżąco konserwację księgozbioru.

Opracowanie zbiorów: Prowadzona jest księga inwentarzowa oraz sporządzane są opisy bibliograficzne w programie MOL NET +. Opieczętowano i nadano numery inwentarzowe dla nowych podręczników.

Selekcja: Dokonano selekcji nieużytecznych i zniszczonych książek.

Udostępnianie zbiorów- statystyka: W pierwszym semestrze udostępniono uczniom 1009 książek. Zaktualizowano kartoteki czytelników i karty książek. Dokonano analizy stanu czytelnictwa.

Porządkowanie: Lektury szkolne, w obrębie poszczególnych tytułów zostały ułożone według wzrastającego numeru inwentarzowego, który został nadany książkom. Porządkowanie księgozbioru wg Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej. Ponadto w dziale książek dla dzieci książki zostały ułożone alfabetycznie biorąc pod uwagę nazwisko autora.

Praca administracyjna: Sporządzono roczny plan pracy biblioteki. Prowadzono dziennik biblioteczny. Opracowano sprawozdanie z działalności biblioteki za I półrocze roku szkolnego 2018/19. Opracowano regulamin biblioteki uwzględniając nowe przepisy.

Działalność gospodarcza: Utrzymywano czystość, ład i porządek na półkach i w gablotach. Dbano o estetykę pomieszczenia. Systematycznie aktualizowano gazetki ścienne w bibliotece.

6.KOMPUTERYZACJA

Udzielono pomocy uczniom w korzystaniu z technologii komputerowej. Doskonalono umiejętność pracy z programem Microsoft Word, oraz z programem MOL NET+.

7. INNE DZIAŁANIA NA RZECZ BIBLIOTEKI, WNIOSKI, POSTULATY

a)Zachęcić do czytelnictwa poprzez konkursy, gazetki, wspólne czytanie.

b)Przygotowywać wystawki, gazetki tematyczne i okolicznościowe, organizować konkursy szkolne, brać udział w pozaszkolnych; organizować lub współorganizować imprezy, apele
i uroczystości szkolne.

c)Włączyć rodziców do akcji bibliotecznych.

d)Włączyć chętnych uczniów do pracy z programem MOL NET+.

8.PORAŻKI

a)Podjęcie większej efektywności współpracy z rodzicami i bibliotekami.

b)Przeprowadzenie większej liczby konkursów.

 

                                                                                               

SPRAWOZDANIE Z PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ   

im. JANA KOCHANOWSKIEGO w GRABOWIE

ZA II PÓŁROCZE ROKU SZKOLNEGO 2018/2019

 

1.DANE DOTYCZĄCE GROMADZENIA ZBIORÓW

Wprowadzono do zbiorów zakupione lub w formie daru łącznie:

- książek: 40

- podręczników i broszur: 0

- multimediów: 0

Ubyło książek: 0

2.DANE DOTYCZĄCE UDOSTĘPNIANIA

Liczba wypożyczeń na czytelnika: 3,9

Liczba wypożyczeń na ucznia: 3,0

Liczba wypożyczeń dziennie: 8,0

3.PRACA PEDAGOGICZNA - SUKCESY

Rodzaje przeprowadzonych zajęć:

- prezentacja regulaminów obowiązujących w bibliotece szkolnej,

- lekcje biblioteczne:

 1) „Loty kosmiczne”. Trzecioklasiści wykorzystując dostępne w bibliotece źródła: Internet, wyszukiwali niezbędną wiedzę o kosmosie, informacje o pierwszym człowieku w kosmosie i pierwszym Polaku który poleciał w kosmos. Korzystając z księgozbioru podręcznego wyjaśniali pojęcia: sztuczny satelita, sonda kosmiczna, system GPS, astronauta… . Uczniowie tworzyli dialogi w komiksie, wykonali pracę plastyczną „Jak wyobrażam sobie Kosmos”.

2) „Bezpieczeństwo w sieci”. Uczniowie klasy III Szkoły Podstawowej w Grabowie, uczestniczyli w zajęciach, które odbywały się w bibliotece szkolnej. Tematyka zajęć dotyczyła między innymi uświadomienia uczniom, jakie zachowania w Internecie mogą być dla nich niebezpieczne, wskazania sposobów unikania zagrożeń oraz prawidłowej reakcji w momencie zetknięcia się z nimi. Wspólnie z nauczycielem bibliotekarzem, uczniowie korzystając z dostępnych źródeł (Internet, księgozbiór podręczny, czasopisma), poznali krótką historię komputerów, zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Ocenie poddana została przydatność gier komputerowych i komputerów w życiu codziennym

3)”Jak powstają wynalazki”. Wykorzystanie dostępnych w bibliotece źródeł do poznania krótkiej historii komputerów, ich przydatności w życiu codziennym.

4) „Kameleon” – wykorzystanie dostępnych w bibliotece książek przyrodniczych, Internetu do wzbogacenia wiedzy o kameleonach, próba wskazania odniesień w zachowaniach ludzi.

- Czytamy bajki znane i lubiane oraz wiersze dla 3-4 latków,

- uaktywnienie zakładki „ Biblioteka” na stronie Intrnetowej szkoły.

- przeniesienie z papierowej księgi inwentarzowej każdego oddzielnego woluminu wydawnictwa i wprowadzenie do tych książek opisów bibliograficznych do bazy systemu MOL NET+

- udostępnianie książek z wykorzystaniem programu MOL NET+

- promocja czytelnictwa wśród uczniów i rodziców poprzez gazetki biblioteczne, plakaty.

 

Wystawy:

- Wystawa książek dla dzieci i młodzieży,

- „Gazetka biblioteczna – Nowości wydawnicze”,

- „Motyw kobiety w literaturze”,

- Wystawa książek ilustrowanych przez znanych grafików, ilustratorów.

Konkursy i przedsięwzięcia:

- Spotkanie w bibliotece szkolnej z dziećmi przedszkolnymi, grupa 3-4 latki oraz klasą  „0 b”. Obejrzenie biblioteki. Przybliżenie zadań i jej funkcji.

-  Udział w spektaklu „Awantura w Prosiaczkowie”. Utrwalenie znajomości numerów alarmowych.

- Przygotowanie prezentacji multimedialnej promującej serię książek „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”.

4.PRACA PEDAGOGICZNA

Udostępnianie zbiorów biblioteki: Wypożyczanie uczniom, nauczycielom,  lektur, książek dla dzieci i młodzieży. Udostępnianie czytelnikom zbiorów  bibliotecznych, które służą  jako pomoce naukowe na lekcje do poszczególnych klas (encyklopedie, słowniki językowe, słowniki terminologiczne itp.). Opracowanie i wypożyczanie podręczników, wydanie  uczniom ćwiczeń do poszczególnych przedmiotów.

Przysposobienie czytelnicze uczniów: Kształtowanie u czytelników dociekliwości poznawczej oraz umiejętności samodzielnego poszukiwania informacji w zasobach biblioteki oraz na internetowych stronach edukacyjnych .

Usługi informacyjne: Udzielanie pomocy uczniom mającym problemy w nauce- indywidualne rozmowy o trudnościach, zainteresowaniach. Pomoc w wyborze książek lub poszukiwaniu informacji na określony temat. Przygotowywanie gazetek okolicznościowych- reklama biblioteki, książki, literatury, czytelnictwa.

Samokształcenie i doskonalenie zawodowe: Udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej. Przegląd publikacji nauczycieli bibliotekarzy na stronach internetowych: www. literka. pl. i inne. Wykonanie pomocy dydaktycznych. Doskonalenie warsztatu pracy-nowości wydawnicze
i metodyczne.

5. PRACE BIBLIOTECZNO-TECHNICZNE

Gromadzenie i konserwacja zbiorów: Udostępnianie książek z programem MOL NET +. Do księgi inwentarzowej w tym programie zostało wpisanych i opracowanych 567 książek. Opracowano i Zaopatrzono uczniów w II półroczu  roku szkolnego 2018/19. Prowadzi się na bieżąco konserwację księgozbioru.

Opracowanie zbiorów: Prowadzona jest księga inwentarzowa oraz sporządzane są opisy bibliograficzne w programie MOL NET +. Opieczętowano i nadano numery inwentarzowe dla nowych podręczników.

Selekcja: Dokonano selekcji nieużytecznych i zniszczonych książek.

Udostępnianie zbiorów- statystyka: W drugim półroczu udostępniono uczniom 689 książek. Zaktualizowano kartoteki czytelników i karty książek. Dokonano analizy stanu czytelnictwa.

Porządkowanie: Lektury szkolne, w obrębie poszczególnych tytułów zostały ułożone według wzrastającego numeru inwentarzowego, który został nadany książkom. Porządkowanie księgozbioru wg Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej. Ponadto w dziale książek dla dzieci książki zostały ułożone alfabetycznie biorąc pod uwagę nazwisko autora.

Praca administracyjna: Sporządzono roczny plan pracy biblioteki. Prowadzono dziennik biblioteczny. Opracowano sprawozdanie z działalności biblioteki za II półrocze roku szkolnego 2018/19. Opracowano regulamin biblioteki uwzględniając nowe przepisy.

Działalność gospodarcza: Utrzymywano czystość, ład i porządek na półkach i w gablotach. Dbano o estetykę pomieszczenia. Systematycznie aktualizowano gazetki ścienne w bibliotece.

6.KOMPUTERYZACJA

Udzielono pomocy uczniom w korzystaniu z technologii komputerowej. Doskonalono umiejętność pracy z programem Microsoft Word, oraz z programem MOL NET+.

7. INNE DZIAŁANIA NA RZECZ BIBLIOTEKI, WNIOSKI, POSTULATY

a)Zachęcić do czytelnictwa poprzez konkursy, gazetki, wspólne czytanie.

b)Przygotowywać wystawki, gazetki tematyczne i okolicznościowe, organizować konkursy szkolne, brać udział w pozaszkolnych; organizować lub współorganizować imprezy, apele
i uroczystości szkolne.

c)Włączyć rodziców do akcji bibliotecznych.

d)Włączyć chętnych uczniów do pracy z programem MOL NET+.

8.PORAŻKI

a)Podjęcie większej efektywności współpracy z rodzicami i bibliotekami.

b)Przeprowadzenie większej liczby konkursów i lekcji bibliotecznych.

c)Zorganizowanie warsztatów bibliotecznych.

 

                                                                                                          mgr Aneta Pionko